2020.03.09. 12:01
Kenhető sajtok gyártóit bírságolták
Sorozatunkban legutóbb az élelmiszerek jelölésével, vásárlásával kapcsolatos kérdésekkel foglalkoztunk, ezt – a minőségen túl – a hatóság is rendszeresen vizsgálja. Ezúttal 31 kenhető sajtkészítményt néztek meg alaposabban, a hiányosságok miatt 20 esetben indult hatósági eljárás.
Forrás: Pixabay
Az Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) rendszeresen és szigorúan ellenőrzi az élelmiszereket, legutóbb 31 kenhető sajtkészítményt vizsgált Szupermenta terméktesztjén. A komplex ellenőrzésbe ezúttal is beletartoztak a laboratóriumi vizsgálatok és a termékjelölések is. A hivatal most a tégelyes, kenhető sajtkészítményeket helyezte középpontba, ezek között sajtkrém, krémsajt, szendvicskrém és friss sajt megnevezésű készítmény egyaránt akadt – 17 hazai, 14 külföldi gyártású volt.
Mentesség rendben
A laboratóriumban mért szárazanyag-tartalom négy esetben tért el az előírásoktól, hétnél pedig a sótartalom nem az előírtaknak megfelelően szerepelt a csomagoláson. A sajtoknál a mikrobiológiai vizsgálatok élelmiszer-biztonsági szempontból megnyugtató eredménnyel zárultak. A „mentesként” jelölt termékeken a szakemberek ellenőrizték az állítások megalapozottságát is. Három sajtkészítményen szerepelt a gluténmentes, míg egyen a laktózmentes felirat, az eredmények e tekintetben igazolták az állításokat.
Élelmiszerkönyv
Az egyik sajtkészítmény csomagolásán nem jelölték tartósítószer jelenlétét, a szorbinsav – a megengedett határérték alatt, de – mégis kimutatható volt benne. A kenhető sajtoknál megengedett a tartósítószer, ám alkalmazása esetén azt fel kell tüntetni az összetevők között. A Nébih a helytelen jelölés miatt hatósági intézkedés mellett kötelezte a vállalkozót a hiba javítására.
Öt kenhető sajtnál nem volt megfelelő a megnevezés, mert olyan összetevőket tartalmazott, amelyek a Magyar Élelmiszerkönyv szabályainak nem feleltek meg. A hivatal büntetés kiszabása mellett kötelezte az előállítókat a hiba javítására. A vizsgált 31 termékből 20 esetben indult hatósági eljárás, ez 15-nél csak figyelmeztetést jelentett, ám öt esetben – a súlyosabb jelölési hibák miatt – bírságot szabtak ki több mint 1,5 millió forint értékben. A hibák javítására az érintetteknek intézkedési tervet kellett benyújtaniuk.
Sajtos dobogó
A Szupermenta termékteszt kedveltségi vizsgálatán ezúttal is szakértő és laikus kóstolók pontozták a termékeket. A dobogó felső fokára a Président Trappista sajtkrém állhatott, második helyen a Milkeria Félzsíros sajtkrém végzett, míg a harmadik helyet az Arla Friss, zsírdús lágy krémsajt érdemelte ki. A részletes vizsgálati eredmények: https://szupermenta.hu/sajtkeszitmeny/
Járt már pórul közösségi közlekedéssel?
A gép nem ember, mégis hibázik – hova forduljunk, ha rossz jegyet ad ki a buszállomáson vagy a vasúti pályaudvaron az automata? Hol reklamálhatunk, ha sérelmezzük az ellenőr hangnemét, nem érezzük jogosnak a büntetést? Előfordul, hogy késik a vonat vagy a távolsági busz. Hová fordulhat, ha ebből komolyabb kára származik? Ossza meg velünk panaszát, mi pedig megkérdezzük fogyasztóvédelmi szakértőinket. Sorozatunk partnere a Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda – leveleiket a panaszfal@delmagyar.hu címre várjuk.