Anyagi erejüket meghaladó kiadásokra is hajlandóak a megtévesztett fogyasztók

2020.01.27. 16:39

Nem gyógyít a csodakészülék

A versenyhivatal látóterébe került „csodakészülékeket” gyakran termékbemutatók vagy direktmarketing útján értékesítik, és a kedvezményes vásárlás látszata ellenére is meglehetősen drágán kínálják. A jog a vállalkozásoktól tudományos megalapozottságot vár el.

K. A.

A fémvilla hiánya miatt olvasónk nem tudta konnektorba dugni a termékbemutatón vásárolt gyógymatracot.

Fotó: TÖRÖK JÁNOS

Az egészségre és az emberi szer­­vezetre kedvező hatású ter­­mékek skálája az élelmiszerektől, étrend-kiegészítőktől az orvostechnikai eszközökön át az életmódjavító eszközökig igen széles. Ezek bizalmi jelle­­gű termékek, és a potenciális fogyasztók jelentős része az át­­lagosnál kiszolgáltatottabb, a gyógyhatással kapcsolatos üzenetekre érzékenyebb csoport. A Gazdasági Versenyhivatal különös figyelmet fordít a sérülékeny csoport felé irányuló tájékoztatási gyakorlatra.

Gyógyhatás

A kereskedelmi kommunikáció ugyanis elsődlegesen azoknak a fogyasztóknak a figyelmét keltheti fel, akik kifejezetten betegségek megelőzése vagy gyógyulás céljából keresik a különböző terápiás lehetőségeket. Érzékenyek minden új információra, lehetőségre, és a hatásért anyagi erejüket meghaladó kiadásokra is hajlandóak.

A fémvilla hiánya miatt olvasónk nem tudta konnektorba dugni a termékbemutatón vásárolt gyógymatracot.

Fotó: TÖRÖK JÁNOS

A gyógyhatás, illetve egészségre vonatkozó hatás állításokon felül további követelménye­ket támaszt a versenyjog a vál­­­lalkozások felé: tudományos meg­­alapozottságot vár el. A po­­zitív terméktapasztalatok, a betegektől és kezelőorvosaiktól származó vélemények azonban nem tekinthetők annak.

Jogsértő vagy nem

A GVH-nak nem az a feladata, hogy a különböző hatósági vizsgálatokat megismételve vagy azok helyett szakértői bi­­zonyítást végezzen az áru em­­beri szervezetre, illetve az egészségre gyakorolt hatását illetően. Arra koncentrál, hogy a vállalkozás által tett állítások a törvények alapján megengedettek vagy jogsértőek.

Fontos ismerni a különbséget a gyógyhatás és az egészségre gyakorolt hatás között. Előbbi annak a terméknek van, amely kedvezően befolyásolja az életműködés zavartalanságát, az egészséget. Sugallják, hogy a termékkel végzett kezelések és az egészség között összefüggés van, de nem állítják azt, hogy a készülék alkalmas gyógyításra. Gyógyhatása annak a terméknek van, amely a betegséget megszünteti, az egészséget helyreállítja.

Nézzünk utána!

Mielőtt ilyen készüléket vásárolnánk, érdemes néhány tanácsot megfogadni. Ne döntsünk hirtelen egy termékbemutatón hallott előadás nyomán. Olvassunk utána az interneten, kérjük ki ismerőseink, legfőképpen pedig orvosunk véleményét a megvásárolni kívánt termékről! Érdeklődhetünk az Egészségügyi Nyilvántartási és Képzési Központ Orvostech­nikai Főosztályán – telefonszám: 1/269-3794, e-mail: [email protected] –, hogy a termék forgalma­zása jogszerű vagy nem. A GVH ügyfélszolgálati irodáján tájékoztatást kaphatunk arról, hogy érkezett-e piaci jelzés vagy indult-e versenyfelügyeleti eljárás a készülékkel kapcsolatban.

Járt már pórul esküvői szolgáltatással?

Egyre szélesebb a kínálata az esküvői szolgáltatásoknak. Mit tehetünk, ha elégedetlenek vagyunk a felszolgált étellel, ha elszakad vagy vörösboros lesz a kölcsönzött menyasszonyi ruha, nem sikerül a frizura, a dekoráció? Ossza meg velünk panaszát, mi pedig megkérdezzük fogyasztóvédelmi szakértőinket. Sorozatunk partnere a Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda – leveleiket a [email protected] címre várjuk.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában