2020.01.27. 16:39
Nem gyógyít a csodakészülék
A versenyhivatal látóterébe került „csodakészülékeket” gyakran termékbemutatók vagy direktmarketing útján értékesítik, és a kedvezményes vásárlás látszata ellenére is meglehetősen drágán kínálják. A jog a vállalkozásoktól tudományos megalapozottságot vár el.
A fémvilla hiánya miatt olvasónk nem tudta konnektorba dugni a termékbemutatón vásárolt gyógymatracot.
Fotó: TÖRÖK JÁNOS
Az egészségre és az emberi szervezetre kedvező hatású termékek skálája az élelmiszerektől, étrend-kiegészítőktől az orvostechnikai eszközökön át az életmódjavító eszközökig igen széles. Ezek bizalmi jellegű termékek, és a potenciális fogyasztók jelentős része az átlagosnál kiszolgáltatottabb, a gyógyhatással kapcsolatos üzenetekre érzékenyebb csoport. A Gazdasági Versenyhivatal különös figyelmet fordít a sérülékeny csoport felé irányuló tájékoztatási gyakorlatra.
Gyógyhatás
A kereskedelmi kommunikáció ugyanis elsődlegesen azoknak a fogyasztóknak a figyelmét keltheti fel, akik kifejezetten betegségek megelőzése vagy gyógyulás céljából keresik a különböző terápiás lehetőségeket. Érzékenyek minden új információra, lehetőségre, és a hatásért anyagi erejüket meghaladó kiadásokra is hajlandóak.
A gyógyhatás, illetve egészségre vonatkozó hatás állításokon felül további követelményeket támaszt a versenyjog a vállalkozások felé: tudományos megalapozottságot vár el. A pozitív terméktapasztalatok, a betegektől és kezelőorvosaiktól származó vélemények azonban nem tekinthetők annak.
Jogsértő vagy nem
A GVH-nak nem az a feladata, hogy a különböző hatósági vizsgálatokat megismételve vagy azok helyett szakértői bizonyítást végezzen az áru emberi szervezetre, illetve az egészségre gyakorolt hatását illetően. Arra koncentrál, hogy a vállalkozás által tett állítások a törvények alapján megengedettek vagy jogsértőek.
Fontos ismerni a különbséget a gyógyhatás és az egészségre gyakorolt hatás között. Előbbi annak a terméknek van, amely kedvezően befolyásolja az életműködés zavartalanságát, az egészséget. Sugallják, hogy a termékkel végzett kezelések és az egészség között összefüggés van, de nem állítják azt, hogy a készülék alkalmas gyógyításra. Gyógyhatása annak a terméknek van, amely a betegséget megszünteti, az egészséget helyreállítja.
Nézzünk utána!
Mielőtt ilyen készüléket vásárolnánk, érdemes néhány tanácsot megfogadni. Ne döntsünk hirtelen egy termékbemutatón hallott előadás nyomán. Olvassunk utána az interneten, kérjük ki ismerőseink, legfőképpen pedig orvosunk véleményét a megvásárolni kívánt termékről! Érdeklődhetünk az Egészségügyi Nyilvántartási és Képzési Központ Orvostechnikai Főosztályán – telefonszám: 1/269-3794, e-mail: [email protected] –, hogy a termék forgalmazása jogszerű vagy nem. A GVH ügyfélszolgálati irodáján tájékoztatást kaphatunk arról, hogy érkezett-e piaci jelzés vagy indult-e versenyfelügyeleti eljárás a készülékkel kapcsolatban.
Járt már pórul esküvői szolgáltatással?
Egyre szélesebb a kínálata az esküvői szolgáltatásoknak. Mit tehetünk, ha elégedetlenek vagyunk a felszolgált étellel, ha elszakad vagy vörösboros lesz a kölcsönzött menyasszonyi ruha, nem sikerül a frizura, a dekoráció? Ossza meg velünk panaszát, mi pedig megkérdezzük fogyasztóvédelmi szakértőinket. Sorozatunk partnere a Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda – leveleiket a [email protected] címre várjuk.