Helyi kék hírek

2024.08.11. 20:00

Veszélyes fáradtan vezetni

A fáradtság, a dekoncentráció, valamint a figyelem csökkenése nagyban hozzájárulhat egy baleset bekövetkezéséhez, nem is beszélve az esetleges vezetés közbeni elalvásról. A rendőrök azt kérik, hogy a sofőrök fokozottan figyeljenek arra, hogy pihenten, fáradtság nélkül vezessenek.

Suki Zoltán

Kutatások szerint, ha 18 órán keresztül nem alszunk, az olyan, mint ha a véralkoholszintünk elérné a 0,5 ezreléket, ami ittasságnak felel meg. Ilyen állapotban romlik a mozgáskoordináció, növekszik a reakcióidő és szűkül a térlátás. Ha pedig sofőrként az alvásidőnk 4 óránál kevesebbre csökken, 11,5-ször nagyobb az esély arra, hogy autóbaleset ér minket. Nem lehet tehát elégszer hangsúlyozni, mennyire fontos, hogy frissen üljünk a volán mögé. 

Az életével játszik, aki fáradtan vezet.
Az életével játszik, aki fáradtan vezet. ILLUSZTRÁCIÓ: Shutterstock 

– Speciális vizsgálatok is kimutatták, hogy a fáradtan járművel közlekedők sokkal több végzetesnek számító hibát követhetnek el, mint azok a sofőrök, akik kipihentek – mondta lapunknak a Csongrád-Csanád Vármegyei Rendőr-főkapitányság megbízott szóvivője.

Vad Róbert szerint, ha a vezető elalszik, azzal nemcsak saját, de a mellette ülők, és a forgalom többi résztvevőjének testi épségét is veszélyezteti.

A fáradtság egyértelmű jelei az égő szemek, a gyakori pislogás, a látótér alagútszerű beszűkülése, a lelassult reakcióidő, koncentrációs és orientációs zavarok.

– Tehát, ha egyre nagyobb erőfeszítést igényel a figyelem fenntartása vezetés közben, a lehető leghamarabb meg kell állni és pihenőt tartani. Megoldást jelenthet a végtagok, a törzs és a nyak átmozgatása, de segíthet még a kávé, a frissítő italok fogyasztása, és ami talán a legfontosabb: a vezetés előtti aktív pihenés – mondta a megbízott szóvivő.

Egyébként egyre több technológiai fejlesztés segíti vezetés közben az elálmosodás észlelését, hogy felhívja a sofőr figyelmét a veszélyforrásra. Az autógyártók folyamatosan vezetnek be olyan megoldásokat, illetve kísérleteznek újabbakkal, amelyek a kormánykerékbe vagy a visszapillantó tükörbe épített, fejre vagy fülbe helyezhető szenzorokkal vagy a mobiltelefon kameráját használó applikációval követik nyomon a sofőr szívverését, agyhullámait, esetleg szem-, fej- és testmozgását, és vetik össze ezeket az autó mozgásával.

A fej előrebiccenése vagy az indokolatlan sávelhagyás, illetve sebességváltás csak néhány ezen jelek közül. 

 


 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában