2021.02.22. 15:30
Súlyosbítást kért az ügyész a szegedi parkolóbérletek ügyében
Súlyosabb büntetés kiszabását kérte az ügyészség az ingyenes szegedi parkolóbérletek ügyének megismételt másodfokú eljárásában a Gyulai Törvényszéken hétfőn.
20191210 Gyula Perbeszédekkel folytatódott a szegedi parkolási botránnyal kapcsolatban indult büntetőper tárgyalása másodfokon a Gyulai Törvényszéken kedden. Fotó: Kiss Zoltán Békés Megyei Hírlap
Fotó: Kiss Zoltán
A vádlottakat az elsőfokú bíróság hűtlen kezelésért nyolc, illetve tíz hónap – egy évre felfüggesztett – szabadságvesztéssel sújtotta.
Az ügyészség szerint a vádlottak – a Szegedi Közlekedési Társaság Kft. korábbi ügyvezetője, a parkolási üzletág egykori vezetője, Szeged egykori címzetes főjegyzője és a polgármester kabinetfőnöke – 2008 és 2012 között ingyenes parkolóbérletet biztosítottak természetes és jogi személyeknek anélkül, hogy erre közgyűlési felhatalmazásuk vagy más jogszabályi alapjuk lett volna. Olyanok is részesültek ingyenes parkolóbérletben, akik semmilyen kapcsolatban nem álltak az önkormányzattal. A vádlottak ezzel mintegy 40 millió forint kárt okoztak a szegedi parkolási rendszert üzemeltető önkormányzati cégnek.
Az önkormányzatnál évente döntöttek arról, hogy kik kerüljenek fel arra a listára, amely alapján adott rendszámú autók számára a kft. ingyenes bérleteket állított ki. A listát a kabinetfőnök készítette el, azt vezetői értekezleten vita nélkül hagyták jóvá, az értekezletekről jegyzőkönyv nem készült; a cég korábbi vezetője utasította a parkolási üzletág vezetőjét a bérletek átadására az önkormányzatnak. A bérleteket ezt követően osztották ki átvételi elismervény ellenében az érintetteknek.
Bódog Marianna ügyész szerint
alaptalan a vádlottak védekezése, miszerint szokásjog alapján jártak el, ahogy az is, hogy a cég üzleti ajándékként adta át a polgármesteri hivatalnak a parkolóbérleteket.
Az ügyész leszögezte, a vádlottak vezető beosztású személyként, a helyzetükkel visszaélve, éveken át okoztak összességében több tízmillió forint kárt az önkormányzatnak. Ezért a vádlottakra kiszabott büntetés túlzottan enyhe. Az ügyész hosszabb szabadságvesztés kiszabását és annak hosszabb próbaidőre történő felfüggesztését indítványozta.
Az ügyben tavaly a Gyulai Törvényszék másodfokon eljáró másik tanácsa pénzbüntetést szabott ki a vádlottakra, köztük a közlekedési társaság – az esetükben jogerőssé váló ítélet miatt a megismételt másodfokú eljárásban nem érintett – egy későbbi vezetőjére és Szeged egyik korábbi alpolgármesterére. A törvényszék a 2008-ban és 2009-ben kiosztott parkolóbérletek miatt indult eljárást elévülés miatt megszüntette. Ezt az ítéletet a harmadfokon eljáró Szegedi Ítélőtábla hatályon kívül helyezte, és a törvényszéket új másodfokú eljárásra kötelezte.
Az ügyészség – a táblabíróság álláspontjával egyezően – úgy látja, a 2008-ban és 2009-ben elkövetett bűncselekmények nem évültek el, már a nyomozás elrendelésének is elévülést megszakító hatása volt.
A közlekedési társaság korábbi vezetőjének védője, Ollé György ügyvéd a védence felmentését indítványozta. Az ügyvezető jogszerűen járt el, és amennyiben kár is érte volna a céget, a vádlottat semmiképpen nem büntetőjogi, legfeljebb kártérítési felelősség terhelné – fogalmazott a védő.
Az ügyvéd álláspontja szerint a táblabíróság helytelenül döntött az elévülésről, mivel 2012-ben egy teljesen más ügyben, hamis parkolóbérletek miatt indult nyomozás.
A korábbi főjegyző és a kabinetfőnök védője, Bálint Gábor ügyvéd a vádlottak felmentését, illetve az elsőfokú ítélet hatályon kívül helyezését indítványozta. Álláspontja szerint a vádlottak védekezésének értékelése semmilyen formában nem jelent meg az elsőfokú bíróság ítéletének indoklásában, és emellett több esetben sérült védenceinek tisztességes eljáráshoz való joga is.
A vádlottak nem vettek részt a tárgyaláson, de írásban benyújtott felszólalásukban ártatlanságukat hangoztatták, hangsúlyozva, hogy munkájukat mindig tisztességesen, a jogszabályokat betartva végezték.
Tatai Mónika tanácsvezető bíró közölte, a törvényszék szerdán hirdet határozatot az ügyben.