2024.02.19. 15:40
Kitartás és innováció: 25 éves a metALCOM sikerreceptje
Huszonöt éve alapította a metALCOM nevű vállalatot Bozó Zoltán. A sikertörténet mögött elhivatottság, alázat, a piaci kihívásokra való megfelelő reagálás és az emberi tényező, a munkatársak megbecsülése egyaránt fontos volt ezen a negyedszázados úton.
A jelenből következtet a jövőre Bozó Zoltán, a zrt. igazgatóságának elnöke. Fotó: Darók József
1999-ben alapította a vállalatot Bozó Zoltán, aki elektrotechnikai szakképzettséget követően iparbiztonsági MSC tanulmányokat folytatott, majd marketing végzettséget szerzett.
Minden időszaknak megvan a saját nehézsége és persze a saját öröme is. Kezdetben a fő nehézséget az jelentette, hogy semmi tartalékunk nem volt, nekünk kellett mindent megoldani. Én voltam egy személyben a cégvezető, a cégjogász, a projektmenedzser, a kivitelező, a segédmunkás, a teherszállító és a személyszállító. Ráadásul mindig, amikor eljött a fizetés napja, kérdés volt, meglesz-e rá a pénz. Nem volt könnyű időszak, de átéltük, átvészeltük, mert az emberek bíztak a vállalatban, saját magukban és bennem is
– elevenítette fel a kezdeteket Bozó Zoltán.
Akkor azt mondták, az alakuló vállalkozások 80 százaléka nem éli túl az egy éves korát. Ez volt az egyik kihívás számunkra, hogy legalább az egy évet éljük meg
– ismerte el a cég vezetője. Érzékenynek mutatkoztak a piaci kihívások felismerésére, és azok megfelelő megválaszolására. Nem véletlen Bozó Zoltán szerint, hogy a kezdetektől a mai napig több kolléga is a vállalat mellett maradt.
Fontos célom volt stabilizálni a vállalatot, megfelelő gazdasági háttérrel, azt gondolom, ez sikerült. Ma meg már, amikor – bár hivatalosan középvállalat vagyunk, de a működésünk gyakorlatilag kifejezetten nagyvállalati struktúrát mutat –, egy-egy projektünk több nagyságrendileg nagyobb, mint a kezdetekkor az egész éves árbevételünk, más dimenzióba jutottunk, teljesen más kihívásokkal. Három kontinensen is jelen vagyunk
– vázolta a helyzetet.
Az alapításkor készített egy tervet, amiben stabil, éves szinten 50 millió forintos forgalom elérését tűzte ki célul, 8-10 alkalmazottal.
Hitetlenkedve néztek rám. Az első teljes évünkben, 2000-ben már 89 milliót értünk el, 16-17 fős létszámmal. Onnantól kezdve töretlen volt a növekedés, a rá következő évben megháromszoroztuk az első év eredményét. 2007-ben, a válság idején átszerveztem a vállalatot, jó döntés volt, előre tudtunk menni. Igyekszünk olvasni a jelenből és következtetni a jövőre
– fogalmazta meg filozófiájukat a zrt. igazgatóságának elnöke.
A válság lecsengésével sikerült megfogniuk az új területeket, a vezeték nélküli távközlési területet meghagyva bővítették tevékenységüket magasépítéssel, energetikával, vezetékes távközléssel és egyéb technológiai megoldások szállításával. Ma ott tartanak, hogy saját oktatóbázisukon évente 24 fiatal részesül technikusképzésben, akik lehetőséget kapnak, hogy végzés után náluk dolgozzanak. A mérnökképzés terén együttműködésük van az Óbudai Egyetemmel.
A jubileum éve az idei a metALCOM-nál, és valóban ünneplésre ad okot, hiszen nagyon sok mindenen mentünk keresztül. A kollégák identitástudata szempontjából is fontos a megemlékezés, hogy ne felejtsék el, ennek a vállalatnak vannak tradíciói
–mondta az elnök.
Öt évente megjutalmazzák az évfordulóhoz érkező munkavállalóikat, most először 25 éves munkaviszonnyal rendelkezőket is fognak köszönteni.
A szponzori tevékenységéről is ismert a metALCOM, ami azzal indult, hogy egy általuk gyártott lelátót a városnak adományoztak, a mobilnézőteret azóta is használják szentesi rendezvényeken. Elesett sorsú embereken is segítenek, és Bozó Zoltán számára külön öröm, hogy a munkatársai karácsony előtt kiválaszthatták, kiket ajándékozzon meg a vállalat, és két szentesi szervezetre esett a választásuk.