2021.03.19. 15:46
Módosítaná a mezőgazdasági járművekre érvényes szabályozást a kamara
A vezetési időkkel, a szünetek betartásával, a termények legrövidebb úton történő szállításával és a mezőgazdasági gépjárművek engedélyezett szélességével kapcsolatosan is vannak észrevételei, javaslatai az agrárkamarának.
Nem mindegy, milyen széles a mezőgazdasági gép. Illusztráció: Török János
Fotó: Illusztráció: Török János
– Jelentős akadály az agráriumban, hogy a 24 órás cikluson belül a gépjárművezetőnek egy tizenegy órás pihenőidőt kell tartania. A termények szállításának sajátossága, hogy a rakodás, billentés és a várakozás több időt vehet igénybe, mint az áru közúti fuvarozása
– írja a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara.
Egy 2006-os rendelet mentességet biztosít ez alól a mezőgazdasági, kertészeti, erdőgazdálkodási, földművelési vagy halászati vállalkozások telephelyétől számított 100 kilométeres sugarú körön belül. Ez csak a nagyobbaknak megoldás, a kisebb gazdálkodók nem rendelkeznek saját járművel, így fuvarozókat alkalmaznak, akikre viszont nem vonatkozik ez a mentesség.
Az agrárkamara azt javasolja, hogy a termőföldtől a célüzemig a szállítást mentesítsék a rendelet hatálya alól.
A HU-GO útdíjfizető rendszer az útvonal tervezésekor a vállalkozások által optimálisnak ítéltnél gyakran időben és távolságban is sokkal hosszabb – autópályák – és költségesebb útvonalat ad meg. Ez probléma gyorsan romló mezőgazdasági termények szállításánál, de a szántóföldön felrakodott terményeknél is.
Mentességet csak a gazdaságokból tejet begyűjtő és a konténereket visszaszállító járművek kapnak.
A kamara azt szeretné, ha ezt kiterjesztenék a többi fontos termékre is. További indokuk, hogy a szállítójárművek 80 km/h-s sebessége az autópályán forgalmi problémákat is generál – sok nyugat-európai országban a hatóságok ezt tolerálják a szezonális munka idejére.
Jelenleg több mezőgazdasági jármű, kombájn, traktor és munkagép szélessége meghaladja a rendeletben megadott méretet. Ezek forgalomba helyezését azonban engedélyezheti a hatóság, így a betakarító gépeknél és az állandó szélességgel rendelkező traktoroknál ez megoldott.
A probléma az időszakosan, dupla kerekekkel felszerelt traktorokat érinti, de a vonójármű után kapcsolt túlméretes munkagépek esetében sem megnyugtató a helyzet, mivel azoknak nincs rendszámuk.