19 órája
Gyermekkori szorongás a fejlődő lélek válasza a világra
A gyermekkori szorongás okai több olyan dologra vezethetők vissza, amelyeket kellő odafigyeléssel csökkenthetünk.
A stressz vírusként terjed családon belül a felnőttekről a gyerekekre, akiket az iskolai teljesítménykényszer csak tovább terhel. Novák Ferenc nevelési tanácsadó, pedagógiai viselkedéskutató szerint a hosszan tartó stressz szinte feloldhatatlan gyermekkori szorongást okoz, amely mérhetetlen energiát emészt fel. Idővel a gyerek egyszerűen összeroskad, és könnyen, szinte folyamatosan betegségek gyötörhetik. A szorongás ugyanis nemcsak gondolati és érzelmi szinten jelenik meg; hatására a test is változik. De mik lehetnek a gyermekkori stressz és szorongás okai?
A gyermekkori szorongás okai
Novák Ferenc többször járt már Vásárhelyen előadásaival a Domonkos Nővérek Liszt Ferenc Ének-zenei Iskolája meghívására. A szakértő arról beszélt lapunknak, hogy azokban a helyzetekben, ahol aktívak lehetünk és a lehetséges megoldásokra koncentrálhatunk, sokkal kevésbé szorongunk. A tehetetlenség érzése és a túlzott elvárások súlya alatt viszont bárki összeroppanhat, különösen a fejlődésben lévő gyerekek.
A mai világ azt közvetíti, hogy eminens gyerekekre van szükség, felnőttkorára pedig lehetőleg mindenki „nagy emberré” váljon. Holott ez rossz irányba vezet. Először saját magunknak legyünk elég jók, és a saját boldog életünket teremtsük meg. Ezzel elengedjük azt a hajszolt teljesítménykényszert, amely mérhetetlen mennyiségű stresszt okoz. A gyermekkori szorongás pedig egyenes út a megbetegedésekhez
– hangsúlyozta Novák Ferenc.
Ne másokkal összemérve
A viselkedéskutató szerint a tanulás alapvetően személyes ügy; önmagunkhoz képest kell emelnünk a színvonalat, nem pedig másokhoz mérten kell folyamatosan jobban és jobban teljesíteni. A szülőknek és a pedagógusoknak is ezt a gondolatot kellene képviselniük. Ráadásul, amikor a gyerek személyes adottságait, készségeit nem figyelve tovább és tovább hajszoljuk őket, ismét a stressz és a szorongás lesz a fejlődő lélek válasza. Az iskolában könnyen kialakulhat egy körkörös helyzet: a szorongás tanulási nehézségeket okoz, a csökkenő teljesítmény miatt pedig tovább romlik az érintett lelki állapota. Novák Ferenc elsődleges tanácsa, hogy szülőként és pedagógusként figyeljünk a megfelelő, mindig az adott helyzethez illeszkedő kommunikációra. Bármit is szeretnénk észrevételezni, először lehetőleg az adott teljesítmény előnyeit említsük meg, azzal felemeljük a gyereket, majd utána következhetnek a korrigálandó feladatok.
A felnőtt, mint jó tükör
A szakember szerint ugyanolyan veszélyes csapda lehet a túlzott, úgynevezett nem odaillő dicséret is. Figyeljük meg, hogy amikor a gyereket alulértékelik, szomorúsággal reagál, míg egy pozitívan túlzó gesztus idegességet válthat ki, mert a gyerek maga is érzi, hogy a helyzet nem őszinte. Azért is fontos figyelni a reakciókra, mert a gyerek számára nélkülözhetetlen, hogy a felnőtt jó tükör legyen. Ebből épül a személyisége, ebből fejlődik és tanul. Novák szerint a szorongás nem eredendő személyiségjegy; a környezet, a szocializáció és az otthoni minta erősítheti és felemelheti, de akár össze is préselheti a gyereket.