2022.11.27. 07:00
Lelki egészség az iskolában
A mai világban talán a korábbinál is fontosabb a pedagógusok szerepe a gyerekek egészséges személyiségfejlődésében. Éppúgy, mint a megelőzésben, az esetleges problémák felismerésében. A Lelki egészség az iskolában konferencia előadói több oldalról körbejárták a mentálhigiéné témáját.
A figyelem, szeretet és érzelmi biztonság fontos védőháló a gyerekeknek. Fotók: Dreamstime
– A lelki egészség kérdése alapvetően nem problémaközpontú megközelítést igényel. A pedagógusok legérvényesebben megfogalmazható alapfeladata, hogy támogassa a tanulók személyiségfejlődését – mondta lapunknak Grezsa Ferenc pszichiáter, címzetes egyetemi tanár, a hódmezővásárhelyi Református Ótemplomban közelmúltban tartott Lelki egészség az iskolában pedagógiai mentálhigiénés konferencián.
Hozzátette: természetesen beleértendő az ismeretszerzés, az önismeret mélyítése, a kommunikáció, a kognitív képességek fejlesztése. Ezenkívül fontos, hogy a tanulók iskolai környezetben találkozhatnak olyan magatartási mintákkal, amelyekkel fejlődik problémamegoldó képességük, gazdagodik érzelmi, etikai érzékük.
Beláthatatlan jelentőség
A szakember fontosnak tartotta hangsúlyozni: némely diáknál megjelenhet a szorongás, romló tanulmányi teljesítmény, esetleg némelyikük nehezebben illeszkedik be a közösségbe. Hallatlanul fontos, hogy az ilyen problémák kialakulásakor a környezet – szülők és pedagógusok – miként reagál. Jelentősége ennek beláthatatlan. A spontán emberi reakció, a puszta figyelem, együttérzés a legfontosabb. Ugyanakkor, ha a pedagógusokban élő szeretet a nehezebb pillanatokban sem lankad, az segít abban, hogy a kezdeti probléma ne súlyosbodjon. A pedagógus valóságos lelki elsősegélynyújtó szakember ezekben a helyzetekben. A görcsösség béníthatja a tanárokat, ezért inkább bízzanak magukban: a spontán alapképességek elegendőek lehetnek a jobbító szándékhoz.
Kellő empátia
A szakember hozzátette azt is: az iskolai mentálhigiéné, a tanár és diák kapcsolatában olyan alapértékekről fontos beszélni, mint az oktató kellő empátiája, a meglehetősen tág toleranciaszintje, vagy a különösen fontos hitelessége. Bán Csaba református lelkipásztor azt hangsúlyozta: a mentálhigiénés szakember, a lelkipásztor és a pedagógus hivatás területei gyakran érintik, átfedik egymást. Az iskolába olyan családokból érkeznek, ahol olykor szép és nagyszerű, máskor fájdalmas és szomorú események történnek.
Lóháton jön a segítség
Lóháton jövő segítség, patás angyalokkal című előadásában Kissné Hatvani Erika gyógypedagógus, lovasterapeuta, az Aranyossy Ágoston Református Óvoda és Általános Iskola egykori igazgatója a lovasterápia fontosságáról beszélt a mentálhigiénés munkában. Mint mondta: a gyerekek életében a harmonikus személyiségfejlesztés a legfontosabb, stabil, kiszámítható környezetben. Sajnos a mai világban az érzelmi biztonsághoz nagyon sokat kell tenniük a pedagógusoknak, terapeutáknak, mert elengedhetetlen, hogy a gyerekek meg tudják élni érzelmeiket.
A lovasterápiában adott közös élmény, pozitív hatás ebben mindenképp segít. A sajátos nevelési igényű, érzék- és mozgásszervi, értelmi, egyéb pszichés zavarral élő, halmozottan sérült gyerekek esetében a lovaglás hatása rendkívül komplex. Hat a fizikumra, a pszichére, az idegrendszerre és az érzékelésre is egyebek mellett. A gyerekek kitartására, bátorságára és figyelmére van szükség az együttműködéshez az állattal. Ezért cserébe sikerélményt, önbizalmat és helyes önértékelést kaphatnak.
– A ló azért fantasztikus, mert elfogadó állat, nem állít feltételeket. Rendkívül jó a kapcsolatteremtés, a kommunikációs, a kapcsolatfejlesztés készségeinek fejlesztésére. Megtanít alkalmazkodni, kommunikálni – tette hozzá.
Pótolhatatlan örökség
A népi kultúra oktatásának szerepe a személyiségfejlődés elősegítésében című előadásában Dora-Tóthné Szappanos Edit tanító, népigyermekjáték- és néptáncpedagógus, hagyományismeret-oktató, a vásárhelyi Szőnyi Benjámin Református Általános Iskola tanítója azt mondta: az öröm, az élmény és a játékosság a gyerekek életében a legfontosabb. A népi kultúra hatalmas örökségünk, pótolhatatlan kincs van a kezünkben; 200 ezer népdalt és 33 ezer népi játékot őrzünk.
Száz évvel ezelőtt egy hat-hét éves gyerek utóbbiból úgy hatvanat ismert. Ma ezt korántsem mondhatjuk el, ezért is hangsúlyos feladat hagyományaink ápolása. A szakember úgy véli, hogy a személyiség a test-lélek-szellem együttes működése, e hármas egyensúlya segíti boldogulásunkat az életben. Egy művészeti iskola kutatásában a harmadikos évfolyam végén mérték a rendszeres néptánc- és népmese-foglalkozások hatását.
Kimutatták, hogy 10-20 százalékkal is emelkedett a gyerekek teljesítménye, fejlődtek kognitív képességeik, érzelmi intelligenciájuk, motoros képességeik. A népi kultúra közösségi élményt kínál, fejlesztő pedagógiai eszköz, szolgálja az alkalmazkodóképességet, az interperszonális kapcsolatok alakulását, az anyanyelvi nevelést, taktilis érzékelést. A néptáncpedagógus előadásában beszámolt továbbá az iskolai jó gyakorlatokról, eredményekről.
Élettörténetek tükrében
A Lelki egészség az iskolában tanácskozás előadói az iskola és a pedagógusok szerepét járták körbe a diákok lelki egészségének elősegítésében, bemutatva a helyi példákat és jó gyakorlatokat is. Olyan témákat érintettek, mint a pedagógussá válás, az iskolai mentálhigiénés foglalkozások. Szó volt továbbá az élettörténetek mentálhigiénés szemléletű követéséről, illetve pályakezdő tanárok mentorálásáról is. A beszámolók elérhetők a Hódmezővásárhely-Ótemplomi Református Egyházközség Vásárhelyi Ótemplom elnevezésű YouTube-csatornán.