Érettségi

2014.05.04. 06:43

Magyar érettségi 2014 feladatok, megoldások: itt a tételsor!

Május 5-én a magyar nyelv és irodalom érettségit írják a vizsgázók. Töltse le tőlünk a tételsort! Itt vannak a megoldások is! A szövegalkotási feladatokat keresse a tétellapok alatt a cikkben!

Delmagyar.hu

Itt a tételsor! Ha rákattint a képekre, nagyítható feladatlapokhoz jut! A szövegalkotási feladatokat keresse a tétellapok alatt a cikkben!


Tekintse meg a még:

  • A 2016-os magyar érettségi feladatai és megoldásai
  • 2015 magyar érettségi feladatok és megoldások
  • 2014 magyar érettségi feladatok és megoldások
  • 2013 magyar érettségi feladatok és megoldások
  • 2012 magyar érettségi feladatok és megoldások
  • 2010 magyar érettségi feladatok és megoldások
  • 2009 magyar érettségi feladatok és megoldások
  • 2008 magyar érettségi feladatok és megoldások
  •  

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     




     

    II. Szövegalkotási feladatok

    1. ) Az érettségizőknek Márai Sándor Füveskönyvének egy részlete alapján kellett érvelniük a "lassú olvasás" mellett vagy ellen. 


    "Áhítattal, szenvedéllyel, figyelemmel és kérlelhetetlenül olvasni. Az író fecseghet; de te olvass szűkszavúan. Minden szót, egymás után, előre és hátra hallgatózva a könyvben, látvaa nyomokat, melyek a sűrűbe vezetnek, figyelni a titkos jeladásokra, melyeket a könyv írója talán elmulasztott észlelni, mikor előrehaladt műve rendgetegében." Márai Sándor: 42. Az olvasásról. Füveskönyv (részlet)


    Érvek a lassú olvasás mellett

  • A lassú, elmélyedt olvasással az olvasó nem pusztán a cselekmény, a történet sodrát érzékeli, hanem a stílus árnyalatait is.
  • Egy mondatnak is lehet lejtése, színezése, világa, amit a gyors olvasás közben éppúgy nem lehet élvezni, mint a gyors kiállításlátogatást.
  • A művészet általában, de az irodalom kivált alkalmas arra, hogy az olvasóban új gondolati irányokat nyisson meg. A gyors olvasással ezt a lehetőséget elveszti az olvasó.
  • Az író iránti empátiához szükséges az, hogy ráhangolódjunk minden mondatára. Csak akkor lehet gyorsan olvasni, ha erre az író, és a mű nem alkalmas. Akkor pedig miért nem olvasunk egyebet?
  • Az irodalmi mű gyakran intenzív hatású, érzelmeket vált ki. Ha az emberben felbuzdul a vidámság vagy a szomorúság, egyszerűen nem lehet figyelmesen tovább olvasni a művet, anélkül, hogy magunkra is ne figyeljünk. Erre a gyorsolovasás nem alkalmas
  • Az írói asszociációk kibomlásához idő kell! Hiszen nemcsak annyiból állnak, hogy megértjük őket, ahnem abból is, hogy a saját lelki nyelvünkre fordítjuk őket! És ehhez idő kell.
  • A mű ideje tömörített ugyan, de az olvasó ezt kibontja a saját lelkében! Át lehet rohanni a művön, de ez olyan, mintha egy idővonalon mentünk volna végig; nem tárja ki teljesen a művet!
  • Az olyan műveken, amelyeknek nem lineáris az időszerkezete, lehetetlen gyorsolvasással átrohanni! Hiszen az újabb és újabb idősíkok szeinte újabb és újabb olvasást kérnek. Szinte egyszerre kell olvasnunk párhuzamosan a művet. Ezt pedig felületessé tenné a gyors olvasás.
  • Idézhető művek: Marcel Proust: Az eltűnt idő nyomában című regénye, ahol az első kötet prózai irányai a madelaine sütemény és herbatea kapcsán bontakoznak ki. Gabriel García Marquez: Száz év magány című regénye, a mágikus realizmus legontosabb műve, amelyben a történetet magát meghatározza az elbeszélés hangja. James Joyce: Ulysses című regénye, amelynek idősíkjai nem hagyományosak.
  • Érvek a lassú olvasás ellen

  • Ami gyors olvasással nem marad meg az ember elméjében, azt érdemes volt egyáltalán elolvasni?!
  • Az olvasás gyorsasága személyes intellektuális adottság. Van, aki gyorsabb olvasás közben is tud értelmezni, egyszerűen, mert okosabb, mint mások. Az ő számára a lassú olvasás, mint program, olyan elvárás, ami unalmas.
  • A lassú olvasás egy kissé sznob ízű fogalom. Hiszen miért ne rohanna az bolvasó szeme a szövegen, ha a szöveg maga diktálja ezt a tempót? Miért kellene szépelegve olvasni, amikor az embert fűti a kíváncsiság és a haladás vágya?
  • Gyorsan olvasva is megvan az olvasónak az a lehetősége, hogy a művet újra olvassa, akár lassan is. Miért korlátoznánk az olvasót abban, hogy az olvasáshoz a maga tempóját válssza? Az olvasásnak nincs illemtana (még jó!), ha valaki hátulról lapozva akar olvasni, miért ne tehetné meg. A mű erre is nyitott!
  • Valójában az elmélyedés nem olvasás közben történik, hanem utána! Lehet tehát gyorsan olvasni, és olvassunk is kedvünk szerinti tempóban! És olvasás után tereljük egybe élményeinket, gondoljuk át egészében a művet.
  • Miért ne olvasnánk gyorsan? Hiszen minden gyorsan történik körülöttünk! Mitől lenne korszerű egy mű, amelyet nem lehet kedvünk szerinti tempóban végigolvasni! Hiszen egy irodalmi mű nem jogi szöveg vagy gyógyszertájékoztató, amit lassú figyelemmel kell olvasni!
  • Idézhető művek: Örkény István: Egyperces novellái, amelyekben minimális a közlés részletezettsége; J.K. Rowling: Harry Potter-történetei, amelyek története, filmszerű cselekménye gyorsan olvasható.
  • 2.) Összehasonlító elemzés. Az érettségizőknek Berzsenyi Dániel: Életfilozófia és Arany János: Visszatekintés című versét kellett összehasonlítani

    A két költő értékelése a múltról, költői helyzetről:

  • Berzsenyi Dániel: Életfilozófia című verse klasszicista stílusban megírt mű, számos utalással a klasszikus görök mitológiára, eposzokra. A költő saját életútját egy aranykorba helyezi, amelyben az eszmények szerint, felszabadultan lehetett élni.
  • Arany János: Visszatekintés című verse ugyanakkor mély, szorongató hangon előadott elégikus vers, amely az egyén életének terheit súlyosnak érzékeli, az életutat nem kiteljesíedésnek, hanem állandó küzdelemnek látja.
  • "Én is örömre születtem/ Arkádia berkében" - írja Berzsenyi. Nála a születés a szép aranykorban, egy boldog, ígéretes élet kezdete. Arany Jánosnak ugyanez a megpróbáltatások kezdetét jelenti. Olyan sorsot, amelyben az ember magára marad. Verse már-már egzisztencialista szemlélettel indít: "az a sajka/ Engem is hányt, ringatott,/ Melyen kiteszi a dajka/ A csecsemő magzatot."
  • "Rózsapárnán szenderegtem/ Cypris ambrás ölében" - írja Berzsenyi a gondtalan ifjúságról. "Az ifjuság szép kertébe/ Vas korláton néztem át. - feleli Arany János verse.
  • Berzsenyi versében az ember szabad, csak tettei alapján ítéli meg a majdani bíró, és lelkiismerete az, ami békét hagy a szívében. Az ember végső soron elégedett lehet, mert a jót is rosszat is megélte: " Megcsókolgattam rózsáit,/ Megizzadtam vaspályáit." Arany János versében viszont a szabadság elérhetetlen, az egyéni teher, egyedül cipelt súly. A független élet csak küzdelem, és aki küzd, csak még inkább hálóiba bonyolódik: "Vágytam a függetlenségre,/ Mégis hordám láncomat"
  • Berzsenyi művében a világ szépségét eszmények adják. A világ megcsodálható, bejárható, megélhető, s az embernek végső soron idős korában hálás lehet, hogy sokat élt és sokat látott. Arany számára a világban egyetlen fény van, és ez a "Szerelemnek, szeretetnek/ Holdvilága". A "rámszakadt élet" terhéért ez az egyetlen vigasz.
  • Berzsenyi Dániel versének címe "Életfilozófia" azt sugallja, a költő nincs egyedül ezzel a szemlélettel, hanem inkább megszólaltatja egy kor eszményeinek hangját. Arany János verscíme, a Visszatekintés, azt jelenti, hogy a költő, mint egyén, saját kiszabott sorsát értékeli.
  • Mindkét verseben megtalálható a hajómetafora, mint az élet haladása. Berzsenyi az Ödüsszeiából veszi az összehasonlítást "Ithakám partját elértem", míg Arany számára a hajó hánykolódó sajka.
  • Berzsenyi verse  elégikus, sztoikus hangú, míg Aranyé pesszimista, a létet boncoló, önmagát nem kímélő.
  • 3. Bródy Sándor: Kaál Samu című novellájának elemzése

    Az elbeszélés függ az időben, kerete kissé meseszerű, csak annyit lehet sejteni róla, hogy valamikor a Monarchia idejében játszódik.

    A történet fő fonala emberi történet, és nem történelmi tabló. A szerző a történet feszességének alárendeli a leírást. Számos részletet kihagy, az olvasói figyelemre bízza a kiegészítést.

    A történet nem indokol semmit. Nem tudni, hogy milyen lelki útja volt a bárónak, amiért a doktor háza elé ment, nem tudni, hogy Kaál Samu milyen viszonyban volt a báróval. A történet nem lazít az elbeszélés fonalán, nem hagy leíró részleteket, amelyek során például meg lehetne kérdezni, hogy Kaál Samuban miért nem merül fel, hogy tényleg felakasztják.

    Az olvasó kénytelen a történetbe kapaszkodni. A novella olyan, mintha Kaál Samu fátumszerűen rohanna a végzetébe. Ezzel a visszafordíthatatlansággal sajátos, majdnem abszurd ellentétben áll az, hogy a történet sorra kitér azokra az alkalmakra, amikor tisztázódhatna minden: a falubeliek kérdezősködésére, Samu kihallgatására, anyja látogatásaira.

    A történet alapjánál több ellentét is feszül. A novella első részében a szerző ezeket alakítja ki. Ilyen ellentétek:

    - A helyi falusi emberek és a falut ellepő rusznyák katonák között

    - A semmittevő báró és a munkát végző doktor között

    A történetből nem tudjuk meg, hogy valóban Samu lőtte-e le a doktort. De ha ez sejthető is, nem tudjuk, miért tette. Hajlamosak vagyunk ezzel nem is foglalkozni, mivel amúgy is a bárót tartjuk felelősnek. De vajon így van-e? A szerző semmilyen támpontot nem ad ebben a kérdésben, így a novella nyitva hagyja a legnehezebb kérdést, amit felvet: az ítélet igazságot szolgáltat-e?

    A novella végső felütése pesszimista, azt sugallja, hogy nincs igazság, és ez visszavilágít a falubeliek sorsára is.

    Végső soron Samu figurája az alávetett, tűrő, és sorsát nem saját kezébe fogó tömegember metaforája, aki elvesztette már készségét, hogy saját morális ítélete legyen a feljebbvalókról.  

    Samu helyzete eleve alávetett, nem is nyílik lehetőség arra, hogy ebből kilépjen. Sőt, az olvasóban felmerül az a gyanú, hogy Samu valójában azért vállalta a doktor megölését, hogy saját szerencsétlen helyzetén könnyítsen, nem pedig "tréfából". 


    Korábban írtuk:

    Tavaly az érettségizők a középszintű magyar érettségi szövegalkotási feladatai között Márai Sándor: Az árva című novella műelemzését, Berzsenyi Dániel és Vörösmarty Mihály Napoleonhoz írott versének összehasonlítását, valamint Leszek Kolakowski lengyel filozófus egyik műve kapcsán írt értekezését választhatták.

     

    Magyarérettségi a szegedi Ságvári gimnáziumban 2013-ban. Fotó: Segesvári Csaba

    Magyarérettségi a szegedi Ságvári gimnáziumban 2013-ban. Fotó: Segesvári Csaba



    A magyar nyelv és irodalom írásbeli érettségi vizsga két részből áll. Egy hatvan percnyi szövegértési feladatsor után az érettségizőnek, 180 percnyi szövegalkotási feladatot kell elkészíteniük. A 2014. évi magyar érettségire május 5-én hétfőn reggel ülnek padba a vizsgázók. Az írásbeli összesen 240 percig tart. Az érettségizők előbb a szövegértési feladatlappal végeznek, ezt beadják, majd következik a másik feladatlap.


    A szövegértési feladat rendszerint egy értekező műfajú tanulmány, publicisztikai mű szövege, míg a második részben az érettségiző három különböző témájú szövegalkotási feladatból választ egyet.


    Az emelt szintű magyar érettségi egy műveltségi feladatsorból és három szövegalkotási feladatból áll. Az érettségizők itt tetszőleges sorrendben végezhetik el a feladatokat.


    Az írásbeli vizsgafeladatok megoldásakor közép- és emelt szinten is helyesírási szótár használható, ebből vizsgacsoportonként legalább négy példány szükséges. A szótárról a vizsgát szervező intézmény gondoskodik.

     

    Hírlevél feliratkozás
    Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!