Digitália

2024.04.22. 06:00

Megvívta első csatáját egy mesterséges intelligencia és egy ember által vezetett vadászgép

Az amerikai hadsereg sikeresen végrehajtotta az MI által irányított autonóm X-62A vadászgép és az ember által vezetett F–16-os harci tesztjét.

MW

X-62A vadászgép

Forrás: DARPA

Az Egyesült Államok légiereje bejelentette, hogy pár napja, április 17-én sikeresen végrehajtotta mesterséges intelligenciával felszerelt vadászrepülőgépének, az X–62A-nak a harci tesztjét.

Az Egyesült Államok Védelmi Fejlett Kutatási Projektek Ügynöksége (DARPA) az Air Combat Evolution (ACE) projektet akarja bevezetni a mesterséges intelligenciával felszerelt vadászrepülőgépeken.

„Az autonóm módon működő vadászgépekkel folytatott levegő-levegő harc lehetőségei évtizedek óta elképzelhetőek voltak, de a megvalósítás egészen mostanáig távoli álom maradt” – mondta Frank Kendall miniszterhelyettes.

A 2023. februári első repülése után az X–62A összesen 21 tesztrepülést hajtott végre 2024. áprilisig, és a rendszerében több mint 100 000 sor forráskódot írtak át, módosítottak a tapasztalatok alapján. Keveseb, mint egy naptári év alatt telepítették a mesterséges intelligenciát az X–62A-ba, és bemutatták az első összecsapását a mesterséges intelligencia vezette gépnek az emberi pilóta által vezetett géppel vizuális hatótávolságon belül. A sajátos katonai nyelvezet ezt dogfight, azaz légicsata, kutyaviadal elnevezéssel illeti.

A kutyaviadal egy rendkívül összetett forgatókönyv, amelyet a nem determinisztikus mesterséges intelligencia biztonságos használatának sikeres bizonyítására használnak. Az Edwards támaszpont felett először védekező manővereket hajtottak végre, majd átváltottak a támadó, orr-orr ütközésekre, ahol a vadászrepülőgépek 1200 mérföld/órás (kb. 1931,213 kilométer) sebességgel repültek és 2000 láb (körülbelül 609,6 méter) távolságra közelítették meg egymást. A csata kimenetelét nem hozták nyilvánosságra.

Az alábbi videóból némi történeti áttekintés után kapunk képeket a viadalról:

Bár vészhelyzeti biztonsági intézkedésként emberi pilóta is tartózkodott az X–62A fedélzetén, a harci tesztelés során nem fordult elő olyan helyzet, amelyben közbelépett volna.

Air Combat Evolution (ACE)

Az ACE hierarchikus keretrendszert hoz létre az autonóm rendszer számára, amelyben a magasabb szintű funkciókat (stratégia kidolgozása, célpontok kiválasztása és rangsorolása, a legjobb fegyver vagy hatás meghatározása) ember végezheti, míg az alacsonyabb szintű funkciókat (a repülőgép manőverezése és a bevetési taktika részletei) az autonóm rendszerre bízzák.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!