Nem üres a pálya

2022.03.18. 14:58

A legfiatalabbak lehetnek Zuckerberg metaverzumának játékosai

Bár a Meta-hoz hasonló cégek megpróbálnak az úgynevezett metaverzum körül minél nagyobb felhajtást csinálni, és munkájukat úttörő fejlesztésként bemutatni, ezek a koncepciók már régen léteznek a virtuális csevegőszobák és a videójátékok területén.

Ami az utóbbit illeti, különösen a legfiatalabbak vonzódnak a metaverzum-szerű élmények iránt, amelyekben egy párhuzamos valóságban megkettőzve személyiségüket, szabadon tehetnek, amit csak akarnak, vásárolhatnak csakis ott beszerezhető tárgyakat.

Mark Zuckerberg a metaverzumban
Forrás: EyePress / AFP

A Newzoo adatai szerint a legfontosabb videójáték-piacokon a 10 és 20 év közötti játékosok 38 százaléka játszott már 2021-ben proto-metaverzum, vagyis a Zuckerberg-féle metaverzumosdit megelőző, korábbi úgymond metaverzum játékkal. Ahogy a Statista alábbi ábrája mutatja, az átlagos metaverzum-játékos sokkal fiatalabb a hagyományos gamereknél. Lilával jelölik a metaverzumokban, kékkel a megszokott videójátékokkal játszó gamereket.

Infographic: The Metaverse Is a Young People's Game | Statista

Elemzők szerint a fiatal metaverzum-játékosok magas aránya a jelenleg 26 milliárd dollárra értékelt Roblox Corporation sikerére vezethető vissza. 

A Roblox platformja fejlesztői eszközöket ad a felhasználóknak saját játékok készítéséhez, sikerét jól mutatja, hogy 2021 negyedik negyedévében nagyjából 50 millió napi felhasználóval rendelkezett.


A kivételesen fiatal játékosok miatt rengeteg hacker és csaló jelent meg a platformon, hogy gyakorlatilag kirabolja a gyerekeket.


A Roblox ugyanis lehetővé teszi a felhasználóknak, hogy játékbeli tárgyakat adjanak el a Robux nevezetű „fizetőeszközért”, amelyet viszont hagyományos pénzre lehet váltani.


A Vice riportja mutatta be, hogy miként képesek a Roblox közösségben beamereknek nevezett kalózok feltörni a Roblox fiókokat, megfosztani a játékosokat értékes tárgyaiktól, majd eladni azokat a feketepiacon. Az adathalászat is nagy probléma, mivel a beamerek generátorokat használnak, hogy automatikusan legitimnek tűnő oldalakra tereljék a játékosokat.
 

Megemlítendő a témában még az inkább hagyományos többjátékos game-nek tekinthető Fortnite, mivel a játékon belüli tárgyakkal történő mikrotranzakciók is hatalmas szerepet játszanak a sikertörténetében. A játék 2021-ben átlépte a 350 milliós felhasználói küszöböt, és az elmúlt néhány évben egyre inkább beivódott az egész populáris kultúrába, olyan előadókkal, mint Travis Scott és Ariana Grande, akik multimédiás koncertélményeket hoztak létre a játékon belül.

A lista harmadik proto-metaverzum játéka, a Minecraft világszerte több mint 238 millió eladott példányával minden idők legkelendőbb játéka. Lehetővé teszi azt is, hogy a felhasználók dedikált szervereket hozzanak létre, amelyeket élő élmények befogadására használhatnak.


Az egyik legjelentősebb ilyen esemény például a Block by Blockwest volt, egy online zenei fesztivál, amelyen olyan előadók léptek fel 2020 májusában, a koronavírus-járvány kezdetén, mint a Massive Attack és a Pussy Riot.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!