Áram nélkül fizetni sem tudnak

2019.09.05. 11:54

A Teslán múlik a világ egyik legszegényebb országának sorsa

Elon Musk, a milliárdos zseni nem veti meg a marketinget, sőt, szeret feltűnően segíteni. Ezúttal Zimbabwéban dobhatná be magát.

Los Angeles, 2017. november 17. A Tesla Motors által közreadott képen Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója bemutatja az amerikai cég elektromos meghajtású kétüléses sportkabrioletjét, a Roadstert a Los Angeles-i tervezõközpontban 2017. november 16-án. (MTI//EPA/Tesla)

A Bloomberg tudósítása szerint a Teslától azt kérik, amiben már bizonyítottan jók: telepítsenek korszerű energiatárolókat, hogy az emberek tudják használni a mobilfizetési rendszerüket.

Ez ugyanis itt nem afféle passzió, hanem készpénz nélkül, a vásárlás jórészt egyetlen formája.

Egyre nagyobb a baj Zimbabwéban.

Emmerson Mnangagwa zimbabwei elnök hararei kampánygyűlésen 2018-ban.
Fotó: MTI/EPA/Yeshiel Panchia

Az ország hosszú ideje vergődik a hiperinfláció csapdájában, az emberek pedig az értéktelen helyi pénz helyett sokkal szívesebben használják a feketepiac legfontosabb valutáját, az amerikai dollárt – írja az Origo. A krónikus készpénzhiány mellett – a kormányzat igyekszik visszaszorítani az amerikai dollár használatát, és a sajátját erőltetni – az emberek jelentős része a hétköznapokban mobilfizetéssel intézi ügyeit.

Azaz intézi akkor, ha éppen van elektromos áram, ami a távközlési hálózat állomásainak és az elektronikai eszközök működtetéséhez kell. Az áramkimaradások azonban egyre gyakoribbak, azok hossza pedig egyre nő az utóbbi időben. A helyszíni beszámolók szerint azok már akár a 18 órát is elérhetik egy nap, így a mobiltelefonok segítségével végrehajtott vásárlás is egyre nehézkesebb.

Ez milliókat érintő probléma

Az Ecocasht, az ország mobilfizetési rendszerét 2011-ben mutatta be az Econet, Zimbabwe legnagyobb mobilszolgáltatója: a nagyjából 16 milliós lakosú országban azóta mintegy 6,7 millió felhasználója lett.

A hírek szerint az Ecocasht nemcsak a mindennapi bevásárlásnál használják azt az emberek, hanem

még a pincérek borravalóit is azzal fizetik ki.

„Ha a telefonos hálózat leáll Zimbabwéban, semmilyen tranzakciót nem tudunk végrehajtani” – mondta az Econet partnercégének vezetője, amely az állomások akkumulátorait telepíti.

Az Econet ezért a Teslához fordult

Azt remélik, hogy tudnak megoldást kínálni számukra.

Döntésüket vélhetően az is indokolta, hogy a Tesla már bizonyított: ahogy az Origo megírta, két éve Elon Musk, a Tesla vezetője, merész vállalást tett, amikor egy óriási energiatároló egység felhúzását ígérte Dél-Ausztrália számára, rekordhatáridővel.

A projektet sikerült időre befejezni, és egyelőre úgy tűnik, az óriási, sivatagba épített akkumulátor be is váltotta a hozzá fűzött reményeket.

Emellett számított az is, hogy a vállalat számos telekommunikációs projektben érdekelt világszerte, és többféle, az igényeknek megfelelő, napelemes energiatároló rendszereket tud ügyfeleinek kínálni. Ennek különösen ott van jelentősége, ahol nincs vagy csak indokolatlanul drágán lehetne hagyományos gerinchálózati ellátórendszert kiépíteni.

Musk cége segíteni fog

A zimbabwei partnerség a legnagyobb telekommunikációs projekt eddig, amibe Elon Musk cége belevágott.

Az Econetnek országszerte mintegy 1300 bázisállomása van, két másik mobilszolgáltatóval közösen üzemeltetik azokat.

A Powerwall egy kisebb változata
Kép forrása: AFP/Luc Claessen

Egyelőre összesen 520-at kell telepíteni a Tesla Powerwall névre keresztelt egységeiből, mindegyik kijelölt állomásra kettőt. A telepítést végző vállalat azt közölte, szándékukban áll a Tesla akkumulátorait bevezetni más országokban is, ahol szintén gondot okoz az elektromos árammal való ellátottság. Így elképzelhető, hogy a jövőben Zambiában Lesothoban, és a Kongói Demokratikus Köztársaságban is megjelennek ezek az eszközök.

A zimbabwei bázisállomások általában dízelgenerátorokkal üzemelnek, de az üzemanyaghiány miatt ezek sem jelentenek már biztos megoldást az energiaellátásra.

Ha esik az eső, vagy sötét van

A Powerwall darabja 6500 dollár, mintegy 2 millió forint, a teljes beruházás költsége így több milliárd forintos összeget jelenthet. Az eszközök akkor lépnek működésbe, ha a kapcsolt napelemek nem képesek elegendő elektromos energiát szolgáltatni, mert sötét van, vagy mert esik az eső.

A lítium-ion telepek ilyenkor akár 10 óráig is képesek egy bázisállomás meghajtására, jelzi a beszerzés kapcsán az Econet. Amikor pedig újra kisüt a nap, a telepek feltöltődnek.

Borítóképünkön Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója bemutatja a cég elektromos meghajtású kétüléses sportkabrioletjét, a Roadstert (Fotó: MTI//EPA/Tesla)

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!