2014.09.11. 17:18
Az internetes vásárlás kockázatai
Az elmúlt időszakban, megyénkben is előfordult, hogy az interneten keresztül követtek el jogsértéseket, főleg a csalásokat. Az ilyen típusú bűncselekmények közül elsősorban az internetes vásárláshoz köthető bűncselekményeket kell kiemelni.
Tipikusnak mondható eset, amikor a hirdetők különféle internetes oldalakon olyan tárgyakat kínálnak eladásra, melyekkel nem rendelkeznek, vagy amelyeket valójában nem kívánnak értékesíteni. A sértettek az áru kézhezvétele előtt utalják át a vételárat vagy bizonyos összegű előleget, a termék (a legtöbb esetben mobiltelefon, számítástechnikai cikkek) azonban már nem jut el a megrendelőhöz, esetleg a csomagban egészen más található (pl. rongyok, olcsóbb dísztárgyak…). Van, hogy a vásárló megkapja a kiválasztott terméket, amiről azonban kiderül, hogy hamisítvány.
Előfordult, hogy magukat külföldi állampolgárnak feltüntető személyek (több esetben magyar rendszámú) személygépkocsikat hirdettek meg a piaci árnál jóval alacsonyabb összegekért. A fedőtörténetek között szerepelt, hogy hosszabb magyarországi tartózkodásuk alatt vásárolták a járművet, amitől most meg kell válniuk - például mert visszaköltöztek Nagy-Britanniába, ahol inkább olyan autót vásárolnának, melynek kormánya a jobb oldalon található. A gépjárműveket egy „megbízható” külföldi szállítmányozó cégen keresztül szállíttatták volna Magyarországra. A vevőknek vagy a szállítási költséget, vagy a jármű teljes vételárát kellett átutalniuk valamilyen külföldi banknak, netbankon keresztül. A sértettek végül sem a gépkocsit, sem az átutalt összeget nem kapták meg.
Az ilyen és hasonló esetek elkerülése érdekében az ORFK Kommunikációs Szolgálata az alábbiakra hívja fel a figyelmet (www.police.hu):
Személyes átvétel: A webshopokon és az aukciós portálokon keresztül történő vásárlásoknál többnyire van lehetőség arra, hogy a terméket személyesen vegyük át, a helyszínen fizetve. Ez a legbiztonságosabb forma, hiszen a fizetés előtt láthatjuk az árut, és ha az nem felel meg az elképzeléseinknek, elállhatunk a vásárlástól. Aukciós portál esetében a licitálás előtt kérjünk megfelelő tájékoztatást a termékről, így csak akkor kell elállnunk a vásárlástól, ha a tájékoztatás a valóságnak nem megfelelő.
Csomagküldés: A megrendelés (licitálás) előtt mindig tájékozódjunk a jótállás feltételeiről, szállítási költségekről és a szállítás idejéről. Webshop esetében nézzük meg, hogy ki üzemelteti az oldalt. Ez lehet cég vagy magánszemély (egyéni vállalkozó), az oldalon fel kell tüntetni a címet, az adószámot és cégjegyzékszámot, illetve a csomagküldésre jogosító nyilvántartási számot. A webshopok és akciós portálok használatához általában regisztráció szükséges, a kért adatokat (szállítási cím, e-mail, telefonszám) pontosan adjuk meg, hiszen ezek elengedhetetlenek az üzlet sikeres lebonyolításához.
Utánvétel: Az utánvétellel történő fizetésnél a postásnak vagy a futárnak kell fizetni. Ez általában szállítási díjon felül plusz költséget (általában néhány százforintnyi összeget) jelent. Ebben az esetben a csomagot biztosan megkapjuk. Mindig ellenőrizzük, hogy a csomag bontatlan és nem sérült-e. Ha felbontották vagy sérült, akkor ne vegyük át, hanem küldjük vissza a feladónak. Ha van lehetőségünk nyissuk ki és ellenőrizzük, hogy tényleg a megrendelt áru van-e benne.
Átutalás, bankkártya-használat: Utánvétel helyett van lehetőség az áru előre történő kifizetésére. Ez történhet átutalással, ebben az esetben kapunk egy előleg számlát, amin szerepel a számlaszám és az átutalandó összeg. Ezt akár személyesen a bankunkban vagy az interneten keresztül is átutalhatjuk. Az átutalás mellett sok esetben fizethetünk bankkártyával szintén az interneten keresztül. Ehhez általában dombornyomott kártyára van szükség, de vannak olyan nem dombornyomott kártyák is, amelyekkel lehet így fizetni. Egyes bankok bocsátanak ki virtuális kártyákat, amelyekre előzőleg a kívánt összeget a vásárlás előtt fel tudjuk tölteni, így vásárlás után nem marad rajta pénz. A bankkártyás fizetésnél meg kell adni a kártya adatait (bankkártya típusa, száma, tulajdonos neve, lejárati ideje és a hátoldalon található biztonsági kódot). Ezek ismeretében visszaélésre nyílna lehetőség, hiszen a jövőben, aki ismeri ezeket az adatokat, szintén tudna vásárolni. (ezért praktikus a virtuális kártya, amin a vásárlás után nem marad pénz). Ennek kiküszöbölése érdekében csak bank által működtetett, biztonságos oldalon adjuk meg ezeket az adatokat. Több bank is működtet ilyet, a kereskedő dönt, hogy melyikkel köt szerződést. Ebben az esetben az eladó nem kerül kapcsolatba az adatokkal, hanem átirányít bennünket egy bank által működtetett oldalra, és ott kerülnek feldolgozásra a kártyaadataink. Az oldalon ellenőrizzük, hogy rendelkezik-e tanúsítvánnyal. Ennek megléte garantálja, hogy az oldal tényleg az, aminek mutatja magát, (tényleg a bank üzemelteti), illetve, a kapcsolat legyen megfelelően titkosított (az így elküldött adatokat nem lehet visszafejteni). A bankkártya adatokat soha ne adjuk meg e-mailben, vagy más nem banki űrlapon keresztül!
Paypal: Az elektronikus fizetésre a bankkártyán kívül létezik már mód is. Ez a Paypal fizetési rendszerének használata. Ebben az esetben a Paypal oldalán kell regisztrálni és megadni a kártyaadatokat, majd hitelesítési folyamatot követően már használhatjuk is. A vásárlások során a Paypal fizetési módot választva a Paypal oldalára jutunk, ahol belépve jóvá tudjuk hagyni a megadott tranzakciót. Ez a vásárlóknak ingyenes. Ellenőrizzük ilyenkor is a https meglétét, hiszen elképzelhető, hogy a csalók egy áloldalra irányítanak át, hogy megszerezzék a belépési adatainkat. A paypalos fizetésnél a bankkártyánk kerül megterhelésre, de annak adatait az eladó nem látja.
Összefoglalva:
• ha lehet, válasszunk személyes átvételi módot
• ellenőrizzük az eladót (visszajelzések, közzétett adatok alapján)
• bankkártya adatainkat csak a bank online fizetésre létrehozott oldalán adjuk meg (e-mailben soha)
• ellenőrizzük, hogy a fizetésre használt oldal rendelkezik-e tanúsítvánnyal
Egész évben az Önök biztonsága érdekében!